Op safari met de locals!

Reisupdate 5

Jochem en Sietse zijn ’s avonds half in paniek bij de docenten om een pincet te vragen. Ze waren ervan overtuigd dat Sietse een teek had. Het had zelfs pootjes! Toen ze even gingen bijschijnen met de zaklamp, bleek het een moedervlek te zijn. De jongens konden dus met een gerust hart gaan slapen. Helaas was het vanochtend tijd om afscheid te nemen in de dorpjes. Niet getreurd, onze ‘friends’ gaan nog even met ons mee op pad. Met z’n allen naar Mole National Park! Dit gaat weer lekker op het Ghanese tempo, dus het ene dorp zat al even in de bus te wachten. We beginnen allemaal gewend te raken aan ‘African Time’.

Onderweg naar Mole waren onze ‘friends’ druk foto’s aan het maken en onder de indruk van alles wat we tegen kwamen. Ze vinden het geweldig om met ons mee te gaan. De meeste ‘friends’ zijn nog nooit in Mole geweest, terwijl het maar 2 uurtjes rijden is. We hebben eerst 2,5 dag hun leven meegemaakt en nu gaan zij ook een stukje van ons leven ervaren. Deze culturele uitwisseling vinden wij als reisbegeleiders mooi om te zien. We reden langzaam de Savannah region in en dit moest heel de bus weten. Hoe gaaf, zelf een hostel heet Savannah lodge en ze hebben hier Savanna(h) water.

Aangekomen in Mole mochten we zelf iets van het menu kiezen. Wat een verwennerij! Onze groep koos voor burgers en pizza’s, maar de ‘friends’ hielden het toch maar bij lokaal eten. Vervolgens gingen ze ook nog eens met hun handen eten, terwijl wij mes en vork gebruiken. Zij eten hele volle borden en wij zitten al vol na een klein bordje. Isaac (één van de ‘friends’) kreeg z’n vis niet op, wat tot veel gelach leidde onder de ‘friends’. Normaal zijn wij namelijk diegenen die ons eten niet op krijgen.

Mole Motel heeft een zwembad en dat werd helemaal ingenomen door onze groep. Ze zullen vast lekkerder ruiken nu! Vanaf het zwembad konden we de olifanten zien baden in het water. Wat een geweldig uitzicht! Toen we de kamers gingen verdelen stonden de ‘friends’ te juichen om de tv en de matrassen. Isaac viel vervolgens een uur lang in slaap op het matras en Revi kreeg hem pas na een kwartier wakker. Idil is ondertussen helemaal één geworden met haar ‘friend’. Ze lopen hand in hand en slapen vannacht ook samen op een kamer.

Aan het einde van de middag was het dan eindelijk tijd voor de safari! Sam was de echte toerist met z’n afritsbroek, verrekijker, hoedje met een touwtje en z’n camera. We zijn erg benieuwd naar zijn fotocollage, want we hebben bij de olifanten een hele fotoshoot gehouden. Zou zijn SD kaart nog niet vol zitten? Tijdens de safari hebben we naast de olifanten ook nog antilopen, krokodillen, parelhoen, bavianen, Pumba’s en een aapje gezien. We kunnen dit weer van onze bucket list afvinken!

Vanavond hebben Revi, Nynke en de ‘friends’ nog de herhaling van Nederland – Italië gekeken en Jordy hoopt stiekem dat er toch nog een derde doelpunt valt in de herhaling.

Kirsten heeft na 6 dagen in Ghana al moeite met normaal Nederlands praten. Vooral Nynke vindt dit leuk. Hopelijk zit dit verslag dan ook niet vol spelfouten.